Máme již za sebou několik měsíců intenzivní práce ve školách a stále pokračujeme se stejnou motivací a zapálením. Již nyní můžeme konstatovat, že vyškolení pedagogičtí pracovníci úžasným způsobem rozvinuli své profesní i osobní kompetence, které nabyli nejen v průběhu pomáhajících rozhovorů s dětmi.
Jak již bylo v minulých měsících několikrát zmíněno, přínosy projektu Rozum a Cit pro školy jsou zcela značné a kladné ohlasy na probíhající práce neustále přibývají. Jeden z faktorů, který se ukazuje jako velice přínosný a užitečný pro práci vyškolených pedagogických pracovníků je aktivní a pravidelná spolupráce s odbornými garanty pro školu. Odborní garanti průběžně poskytují konzultace, poradenství, koučink a intervize, které mají za cíl maximálně podpořit pedagogy v jejich nové roli v rámci projektu.
Odborní garanti pro školu jsou bohatě vybaveni odbornými znalostmi a osobními zkušenostmi v dané problematice a do celkového procesu přináší velice kvalitní know-how a velký přesah. Stejně jako vyškolení pedagogičtí pracovníci také odborní garanti prošli v rámci projektu nezbytnými školeními, které ještě více rozšířily jejich kompetence a obohatily jejich dosavadně nabyté znalosti a životní zkušenosti. Velice nás těší, že ohlasy na tuto podporu jsou tak pozitivní.
MEZI HLAVNÍ PŘÍNOSY ODBORNÝCH GARANTŮ VYŠKOLENÍ PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI UVÁDÍ:
- poskytování odborných konzultací pro práci s dětmi
- aktivace a rozvoj vnitřní motivace
- zvědomování silných stránek a zdrojů pedagogů
- přinášení zajímavých podnětů, informací a nových způsobu smýšlení nad danou problematikou
- individuální podpora, možnost pravidelného sdílení, konzultování jednotlivých případů
- rozvoj vnitřního potenciálu
- předání nových nástrojů a metod pro práce se sebou samým i s druhými
Role odborného garanta pro školu se ukazuje jako klíčová v celém procesu. Dodávají pedagogům silnou podporu a pocit „nejsem na to sám“ a jejich přínos je nedocenitelný. Velký přínos vidíme především ve skutečnosti, že odborní garanti pro školy rozvíjí pedagogy nejen po odborné stránce, ale ve velkém rozsahu také v osobní rovině.
Odborní garanti pro školu hodnotí spolupráci s jednotlivými pedagogy jako velmi zajímavou, inspirující a obohacující. Je pro ně důležité vnímat, že jejich práce má SMYSL a že mohou být UŽITEČNÍ, což je velice silný aktivátor jejich vnitřní motivace. Uvědomují si, že se úspěšná podpora a rozvoj pedagogů kladně promítne do procesu pomáhajících rozhovorů s dětmi.
Autor textu: Mgr. Petra Flemrová, odborný garant pro školy